Ilercavònia
Advertisement

Placa dels tallers en una premsa del Pinell de Brai.

Els tallers Francisco Baró de Tortosa van ser uns tallers metal·lúrgics de foneria i construcció de maquinària situats al barri de Ferreries, vora la destil·leria Lehmann. Continuadors del taller de Ramon Ginestar († 1918) van ser fundats el 1886 per Francisco Baró Ginestar,[1] nebot de Ramon. El seguí el seu fill José Baró Gargallo (1903-1987).

Entre altres, l'actual Museu dels Espuny (Osuna, Andalusia), el Celler Cooperatiu del Pinell de Brai o l'actual Hostal de l'Anton de Batea[2] disposen i/o conserven maquinària d'aquests tallers. Segons sembla n'hi hauria encara al "molí del Tio Enrique" (El Castell; Ulldecona). També n'hi ha a l'antic molí del Sindicat Agrícola de Collbató (Baix Llobregat), al Celler d'Ullastrell (Vallès Occidental) o a l'almàssera de Julián Alfonso Pradas[3] (Oliete, Terol, 1871 – 1956) instal·lada a Belchite (Saragossa) el 1907. Per altra banda també està documentada l'existència de maquinària del tallers de Baró a l'antiga Fábrica de harinas y aceites, sucesor de Viuda de A. Guiral, a Angüés (província d'Osca), situada a la N-240, i també a Buera (Santa María de Dulcis) o a la Bisbal d'Empordà.

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. La seua esposa Pilar Gargallo Chavarria va morir a Écija (Sevilla) el 02/04/1958.
  2. L'antic molí d'Anton Vaqué Aragonès de Batea ha estat restaurat i convertit en menjador privat (Hostal de l'Anton).
  3. L'actual Almazara Alfonso Muniesa exposa a l'exterior del recinte una gran premsa hidràulica (TALLERES DE/BARÓ/TORTOSA) retirada del procés de producció el 1987.
Advertisement