Placa dels tallers en una premsa del Pinell de Brai.

Els tallers Francisco Baró de Tortosa van ser uns tallers metal·lúrgics de foneria i construcció de maquinària situats al barri de Ferreries, vora la destil·leria Lehmann. Continuador del taller de Ramon Ginestar († 1918) va ser fundat el 1886 per Francisco Baró Ginestar, nebot de Ramon. El seguí el seu fill Francisco Baró Gargallo (1893-1947).

Entre altres, l'actual Museu dels Espuny (Osuna, Andalusia), el Celler Cooperatiu del Pinell de Brai o l'actual Hostal de l'Anton de Batea[1] disposen i/o conserven maquinària d'aquests tallers. Segons sembla n'hi hauria encara al "molí del Tio Enrique" (El Castell; Ulldecona). També n'hi ha a l'antic molí del Sindicat Agrícola de Collbató (Baix Llobregat), al Celler d'Ullastrell (Vallès Occidental) o a l'almàssera de Julián Alfonso Pradas[2] (Oliete, Terol, 1871 – 1956) instal·lada a Belchite (Saragossa) el 1907. Per altra banda també està documentada l'existència de maquinària del tallers de Baró a l'antiga Fábrica de harinas y aceites, sucesor de Viuda de A. Guiral, a Angüés (província d'Osca), situada a la N-240, i també a Buera (Santa María de Dulcis) o a la Bisbal d'Empordà.

Vegeu també[modifica | modifica el codi]

Notes i referències[modifica | modifica el codi]

  1. L'antic molí d'Anton Vaqué Aragonès de Batea ha estat restaurat i convertit en menjador privat (Hostal de l'Anton).
  2. L'actual Almazara Alfonso Muniesa exposa a l'exterior del recinte una gran premsa hidràulica (TALLERES DE/BARÓ/TORTOSA) retirada del procés de producció el 1987.