Ilercavònia
Advertisement

Rossend Escolà Cubells (La Palma d'Ebre, 09/07/1918 – 15/07/2013) va ser un pintor i activista cultural.

Cinquè fill de Rosendo Escolà Miquel (†1949) i de Petronila Cubells Cubells (1887-1966).

El 1930 passa a estudiar a les Escoles Professionals Salesianes de Sarrià. El 1935 finalitza els estudis i l'aprenentatge de daurador, pintor i decorador. Decideix però quedar-se a Barcelona i al poc entra a treballar amb els Salesians com a oficial pintor de la mà de Gaspar Mestre Beltran.

L'agost de 1936 tornava al seu poble i a finals del 1937 va ser cridat a files. El maig de 1938 va ser capturat per les tropes franquistes i després de passar pel camp de concentració de Santa Ana y San Marcos, a Lleó, és assignat a un terç de Requetès. Acabada la guerra, el 1940, torna a Barcelona per a treballar com a professor de dibuix i decoració a les Escoles Professionals Salesianes. Se matricula també a l'Escola d'Arts i Oficis, l'Escola de la Llotja. A finals del 1942 torna a la Palma d'Ebre i des d'aleshores rep encàrrecs per a la restauració d'esglésies i altars, sobretot del bisbat de Tortosa. Des del 1947 «R. Escolà» s'inicià també com a paisatgista.

El 1954 va casar-se amb Lluïsa Jordà Aran i s'instal·laren a la Granadella. Van ser els pares de Rossend (1955), d'Ignasi (1957), d'Assumpta (1960) i de Montserrat Escolà Jordà (1963). L'any 1963 s'instal·laren novament a la Palma d'Ebre.

Promotor del Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre (CERE) i de la revista Lo Mussol és autor de Guia de la Palma d'Ebre (1984); L'església romànica de la Palma d'Ebre (1994) o La "nova" església parroquial de Nostra Senyora de l'Assumpció de la Palma d'Ebre (2008).

Va rebre el premi Sirga d'Or-2006, atorgat pel Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre, i és Fill predilecte de la Palma d'Ebre des d'octubre de 2013.

Vegeu també[]

Notes i referències[]

Bibliografia:

  • Rossend Escolà Cubells (1918-2013). Colors i records de la Palma d'Ebre. Pere Muñoz i Hernández (amb la col·laboració de Júlia Muñoz Cubells i Júlia Kühne Escolà). Ed. Ajuntament de la Palma d'Ebre, abril de 2019. ISBN: 978-84-09-09588-9.
Advertisement