Ilercavònia
Advertisement

Un mestre d'aixa és un artesà que projecta, construeix i repara embarcacions de fusta.

La professió ha tingut un pes destacat en la història de Tortosa.

Els Vilàs[]

Els Vilàs foren una família dedicada a la construcció de llaguts i muletes. Les drassanes de Francesc Vilàs Grego i del seu fill Francesc Vilàs Antó[1] [2] se localitzaven al barri tortosí de Ferreries. El fill d'este últim, Isaïes Vilàs Panisello[3] (Tortosa, 1904 – 2003) va construir la seua última embarcació tipus muleta (la Dànae),[4] per a ús familiar, als 77-78 anys.

A les drassanes dels Vilàs, conegudes també com a drassanes de Solapa, entre 1941 i 1943 encara s'hi van construir una vintena de llaüts.[5]

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. El Restaurador de 24/02/1913 dóna compte dels treballs de manteniment del vapor "Maria" i de la construcció d'un nou vapor als tallers Fco. Vilás.
  2. El Restaurador de 28/01/1916 dóna compte de la construcció de sis llaüts per al transport de carbó de Mequinensa i Faió.
  3. Vegeu-ne una imatge del 1985. Sobre el seu germà Domènec Vilàs Panisello vegeu Entre Vivències de Josep Subirats i Piñana (pàgines 130 a 133; Viena Edicions, 2003. ISBN: 84-8330-201-2).
  4. Imatge de la Dànae, al meandre de Tivenys (1986) i imatge de l'embarcació a Tortosa
  5. Imatge dels llaüts Vallcarca (d'una sèrie de 5) destinats a la indústria carbonífera (1942).

Enllaços externs[]

Advertisement