Ilercavònia
Advertisement

El Mas del Bisbe és un edifici històric, rodejat per una finca agrícola, situat a l'entrada sud de Bítem. Forma part del Catàleg d'edificis de caràcter històric de Tortosa.

L'indret va ser una possessió islàmica i arran de la reconquesta el comte Ramon Berenguer IV en va fer donació a l'Església (1154). A principis del segle XIII el bisbe Arnau de Jardí hi va construir un imponent palau d'estiu que amb el temps va anar ampliant-se.

L'actual edifici, d'estil romànic i gòtic, conserva una part del claustre,[1] la sala capitular, una capella amb rosetó, cuina, estable, altres estances, xemeneies, així com un gran celler soterrani.

El 1987 la Diputació de Tarragona en restaurava la sala gòtica.

Amb la millora de la carretera de Tortosa a Bítem l'any 2002 també va perdre's un imponent portal d'obra, usat com accés secundari al Mas, que va haver de ser enderrocat sense que el Bisbat el fes reconstruir.

El gener de 2019 se feia públic l'acord entre el Bisbat de Tortosa i l'Ajuntament de Tortosa per comprar el Mas per un import de 137.400 euros.

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. Durant els anys setenta del segle XX l'abandó va provocar l'esfondrament de bona part del claustre que per dos angles presentava una doble filera d'arcades de mig punt sobre columnes. Vegeu una fotografia del 1915 de Josep Salvany i Blanch.
Advertisement