Ilercavònia
Advertisement

La línia Tortosa - la Cava, també coneguda com el Carrilet de la Cava o Carrilet del Delta de l'Ebre, era una línia de ferrocarril de 27 quilòmetres que unia les poblacions de Tortosa i la Cava. Va ser construïda i explotada per la companyia Ferrocarrils Econòmics SA (FESA) fins que l'empresa FEVE se'n va fer càrrec el 1964. El 1968 es va clausurar.

L'interès de millorar les comunicacions entre Tortosa i la Cava amb un tren -inicialment elèctric- ja es present el 1918 de la mà de l'enginyer Gaudenci Zoppetti Júdez.[1] De fet, el 1916 va constituir-se la societat Zoppetti i Cendra i el 15 de febrer de 1924 FESA.[2] L'enginyer Pista Hitz va ser el contractista de l'obra.[3]

L'any 2011 Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i l'Associació d'Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre van acordar restaurar un tram entre Jesús i Maria amb la Cava.

Estacions de la línia[]

  • Tortosa (plaça del Carrilet). Estació terme, és l'únic edifici que es manté de tot el conjunt. L'immoble és un petit edifici amb tres plantes, estructura mixta de càrrega i pòrtics metàl·lics amb pilars de fosa a la planta baixa, forjats de perfil amb revoltó a la catalana, cobert amb terrat a la catalana. Exempt i aïllat al cantó nord-oest de la plaça del Carrilet, l'edifici fa un total de 432 metres quadrats i està inclòs en el Catàleg d'edificis de caràcter històric com a bé d'interès local.
  • Creu del Peiró
  • Santa Càndida
  • Baixador de Soldevila
  • Campredó (Tortosa).[4]
  • Font de Quinto
  • Amposta[5]
  • Baixador de la Canyada
  • Jesús i Maria (actual municipi de Deltebre)
  • L'Església
  • Sant Jaume d'Enveja
  • La Cava[6]

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. El Restaurador de 14/9/1918 i del 14/01/1919, entre altres.
  2. Heraldo de Tortosa de 13/8/1926.
  3. Correo de Tortosa de 3/03/1924.
  4. Esta petita estació estava situada al final de l'actual Avinguda de la Llum amb el camí de Tortosa a Amposta, vora uns importants hivernacles.
  5. L'Estació d'Amposta estava ubicada a la Finca de La Palma, al terme de l'Aldea. Va ser enderrocada el 1988.
  6. Aquesta estació i la de Jesús i Maria van ser enderrocades el 1983.

Enllaços externs[]

Advertisement