Ilercavònia
Advertisement

Josep Pitarch López (La Ràpita, 1971) és un periodista, escriptor i historiador.

Llicenciat en Geografia i Història per la Universitat Rovira i Virgili, Programa de doctorat "l'Ocupació del Territori: Interpretacions Històriques" del bienni 1994-96 del Departament de Geografia i Història de la mateixa universitat. Ha escrit nombrosos treballs sobre la Ràpita i el seu territori en revistes especialitzades i en actes de congressos. Membre de diferents entitats culturals d'àmbit local com el grup Arrels o l'Institut d'Estudis Rapitencs. Va fomar part del comitè organitzador dels congressos internacionals sobre les Ràpites Islàmiques (1989 i 1997) i l'expulsió dels moriscos (1994) que es van dur a terme a la Ràpita. Coordinador de la revista d'història L'Algadir dels Alfachs, ha presentat ponències i comunicacions en nombroses jornades i congresos d’història. Igualment ha ofert moltes conferències i xerrades històriques, sobretot al seu municipi, en el marc dels cicles de conferències al Museu de la Mar de l'Ebre i a la festa Orígens. Igualment ha ofert cursos a la Universitat d'Estiu de les Terres de l'Ebre (UETE-URV) en les aules d'extensió universitaria per a la gent gran de la URV, en les Jornades Europees del Patrimoni organitzades per la Taula del Sénia i Terres de Cruïlla o a l'Escola per l'art i la cultura de la Diputació de Tarragona. Sovint ha explicat la història local als centres educatius rapitencs.

L'any 2003 va ser escollit regidor de l'Ajuntament la Ràpita per les llistes del PSC. Primer Tinent d'alcalde i regidor de Cultura, Governació i Serveis. L'any 2015 però renunciava a l'acta i deixava la política activa. Entre l'any 2007 i 2010 també va ser conseller comarcal del Montsià, responsable de l'àrea de Dinamització Econòmica.

Com a periodista ha treballat a l'emissora municipal de ràdio Ràdio Ràpita (1995-2000) a Onda Cero Ramblas Tortosa (2000-2001), corresponsal de COM-ràdio (1997-2000) així com al setmanari L'Ebre (2000) i a la televisió local Canal 21 (2001-2003). El 2019 va posar en marxa el magazine informatiu de ràdio Al Dia Terres de l'Ebre a través de 8 emissores municipals de les Terres de l'Ebre. Actualment és director d'informatius de Canal TE. Presentador d'espais com L'Ebre Notícies, El Mirador o L'Entrevista. Guionista del programa De Sol a Sol. Col·labora en la secció d'opinió de l'Ebredigital i del Setmanari l'Ebre.

Llibres[]

  • La colonització del Delta de l'Ebre i la seva reglamentació en el darrer terç del segle XVIII (Institut d'Estudis Rapitencs). ISBN: 84-606-1537-5
  • Les salines del delta de l'Ebre a la baixa edat mitjana (Columna-Tresmall). ISBN: 84-8300-574-3.
  • La Guerra Civil a la Ràpita. Aproximació històrica (Institut d'Estudis Rapitencs) amb Paco Carles Guàrdia (La Ràpita, 1953). Imp. Jordi Dassoy, 2014. ISBN: 978-84-616-8855-5.
  • Fills d'un somni perdut. La fundació de la Nova Població de Sant Carles de la Ràpita. Finalista del Premi Literari «Sebastià Juan Arbó» 2016. Quorum Llibres, novembre de 2017. ISBN: 978-84-16342-16-7.
  • Deslliureu-nos de qualsevol mal. Premi de narrativa Sebastià Juan Arbó 2017. Cossetània Edicions, febrer de 2018. ISBN: 978-84-9034-711-9.
  • Apuntes para una Historia Naval del Puerto de Los Alfaques (1400-1992). Ed. Autoritat Portuària de Tarragona, 2018. ISBN: 978-84-697-5439-9.

Vegeu també[]

Advertisement