Ilercavònia
Advertisement

Josep Bru i Jardí (Tivissa, 21/02/1893 – Barcelona, 6/04/1983)[1] va ser un periodista i polític d'ideologia carlista.

Biografia[]

De jove col·laborà en diversos diaris tradicionalistes, sent secretari de redacció de La Trinchera (1912-1915) de Barcelona, redactor i director de El Correo de Lérida (1915-17) i redactor de El Correo Catalán (1917-1927).

Entre 1928 i 1930 durant la dictadura de Primo de Rivera va ser assembleista com a "representant d'activitats de la vida nacional". Instaurada la Segona República Espanyola, l'any 1932[2] va adquirir el Correo de Tortosa i en fou director fins l'esclat de la Guerra Civil Espanyola el 1936.

En 1934 substituí Tomàs Caylà i Grau com a cap províncial de la Comunió Tradicionalista a Tarragona. Participà en la revolta contra la República del 18 de juliol i va formar part de la comissió carlista d'Afers per a Catalunya. Va fugir a la zona revoltada i participà en la patrocinadora que constituí a Pamplona el Terç de Requetès de la Mare de Déu de Montserrat. Va ser un dels vuit catalans que van actuar com a testimoni contra l'advocat i polític Manuel Carrasco i Formiguera (Barcelona, 1890-Burgos, 1938) al consell de guerra que se li va fer a Burgos.

Després de la guerra va ser el primer soci fundador de l'Associació de la Premsa de Barcelona i redactor en cap de Diario de Barcelona fins a la seua jubilació l'any 1961. Dins del carlisme va ser, juntament amb Pere Roma i Campí (Barcelona, 1888-1970) i d'altres, un dels principals representants a Catalunya del corrent carlooctavista, que defensava els drets de Carles Pius d'Habsburg-Lorena i Borbó a la corona d'Espanya.

Com a funcionari municipal, Josep Bru va ser subdirector en cap negociat d'Estadística Administrativa i subdirector de l'Institut Municipal d'Estadística. Va rebre la Medalla d'Argent de la Ciutat de Barcelona i era comendador de l'Orde d'Isabel la Catòlica.

El seu germà Lluís Bru i Jardí va ser diputat d'Esquerra Republicana de Catalunya al Parlament de Catalunya durant la Segona República.

L'any 2020 el periodista Jordi Duran Suàrez (Móra la Nova, 1965) publicava Periodista de trinxera. Josep Bru i Jardí (Tivissa, 1893-Barcelona, 1983).[3]

Notes i referències[]

  1. La Vanguardia de 07/04/1983 (pàgina 24).
  2. Correo de Tortosa de 02/11/1932.
  3. Centre d'Estudis de la Ribera d'Ebre. ISBN-13: 978-84-937679-2-1.

Enllaços externs[]

Advertisement