Els Gegants de Tortosa són en total sis parelles que formen part de les festes populars de Tortosa.

Gegants de Tortosa:
Nom de la parella Ressenya
Rufo i Rubí Són els gegants cristians. 4 m i 80 Kg (cartró pedra). Autor: Pere Aixendri Chavarria, 1957. Inspirats en els gegants desapareguts arran de la Guerra Civil Espanyola.
Nabil i Zoraida Són els gegants àrabs. 3,8 m i 65 kg (cartró pedra). Origen: 1941 (aparença de reis cristians). Renovació: 1958.
Caxixa i Bonjhuà Són els gegants jueus. 3,65 m i 40 kg (fibra de vidre), 1999.
Cristòfor Despuig i Marianna Curto Creats arran de la I edició de la Festa del Renaixement l'any 1996. 4 m i 50 kg (fibra de vidre).
Altres gegants de la ciutat:
Ramon Berenguer IV i Peronella d'Aragó Gegants de la Colla Jove de Dolçainers de Tortosa (fund. 1993), presentats el 23 novembre de 2013.
Ramon, lo barber i Pepeta, la paisana Gegants de la colla de diables i tambors Lo Golafre (fund. 1985) basats en personatges reals. Daten de l'any 2010. Construïts pel Taller Gabins de Torelló en polièster i cavallet de fusta. 3,35 metres i 20 kg de pes.

L'agost de 2012 l'Ajuntament de Tortosa arran d'un conveni de cessió va convertir-se en dipositari d'un conjunt de vuit peces d'imatgeria propietat de la família del folklorista Joan Moreira; es tracta de les miniatures de la parella de gegants que va construir-se l'any 1858 i que se van perdre durant la Guerra Civil, quatre capgrossos i dos músics (un graller i un timbaler).

Vegeu també[modifica | modifica el codi]

Bibliografia disponible[modifica | modifica el codi]

  • Els gegants de Tortosa. Lluís Montagut Rodríguez († 26/II/2015). Cooperativa Gràfica Dertosense, 1996. ISBN 13: 978-84-86302-29-0.

I relacionat amb els gegants també podeu consultar: Els gegants d'Amposta. 50 anys d'història i tradició popular. M. Carme Queralt i Tomàs. Ed. El Mèdol, 1999. ISBN: 84-89936-76-5

Enllaços externs[modifica | modifica el codi]