Ilercavònia
Advertisement
els Reguers
Localització

els Reguers (Terme municipal de Tortosa)
els Reguers
els Reguers

Dades
Municipi Tortosa
Altitud n/d
Coordenades 40.8388379° N, 0.4499478° E

Els Reguers és un nucli de població adscrit al municipi de Tortosa,[1] a la comarca del Baix Ebre.

Està situat al sector nord-occidental del terme, vora el barranc de la Vall Cervera, i compta amb poc més de 650 habitants, sent el nucli de població del municipi més proper al Parc Natural dels Ports de Tortosa-Beseit.

Rega el territori la séquia de la Cervera, però predomina l'agricultura de secà (oliveres). A la localitat ha estat tradicional l'aprofitament del margalló.

A alguns centeners de metres del poble discorre l'antic canal Francisco Franco, més modernament conegut amb el nom de canal Xerta-Sénia, que la dictadura realitzà amb la finalitat de dur a terme un transvasament cap a València. El canal mai es va finalitzar. En l'actualitat però existeix un projecte de reg que utilitzarà l'antiga canalització reobrada.

Patrimoni arquitectònic[]

Destaquen els pous de la neu (s. XVII i s. XIX),[2] que formen part del Catàleg d'edificis i elements arquitectònics de Tortosa, el Mas dels Anguera (restaurant Jaloa) o el Mas d'Alcàcer (s. XVIII).

« [1886] 17 Octubre.- Per última vegada se trauen á subasta los pous de la neu y no hi ha postor. »

Ramon Vergés, Espurnes de la llar.

D'altra banda encara se conserva l'antic pont d'accés a la població, construït entre 1903 i 1905[3] i situat vora l'actual.

« Según tenemos entendido, han empezado los trabajos para la construcción de un puente sobre el barranco de "Vall Cervera" frente á la cercana partida rural de Regués. »

Diario de Tortosa, núm. 6.593, de 23/09/1903 (pàgina 2).

Equipaments[]

  • Escola Sant Antoni Abad
  • Seu administrativa i consultori mèdic
  • Pista de ball d'estiu
  • Instal·lacions esportives[4]
  • Cementiri

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. Alcaldes pedanis: Anna Rehues Grau (2017-...) – Esther Vidal Sabaté (2007-VIII/2017) – Edilberto Ferré Cugat – Josep Estrada Sabaté – Joan Vidal Grau (1970) – Juan Martí Gracià – Tomàs Pellisa – Juan Perolada...
  2. Sobre els arrendaments dels pous de la neu l'Arxiu Històric de Tortosa conserva un volum dels anys 1768-1800.
  3. Vegeu també Diario de Tortosa de 25/09/1903; de 15/10/1903; de 26/11/1903; i El Pueblo de 12/11/1904 i de 07/01/1905.
  4. Piscina descoberta (25 x 12,5 m), gimnàs i pista poliesportiva.

Bibliografia sobre els Reguers:

  • Els Reguers. Adrià Grau Forés i Tomàs Camacho Molina. Editorial Cinctorres Club, abril de 1999. Imp. Sistemes de Comunicació Gràfica SL. Dipòsit legal: T-225/99.

Enllaços externs[]

Advertisement