Ilercavònia
Advertisement

La Central nuclear d'Ascó, dividida en 2 reactors, I i II, és una central nuclear situada a Ascó (Ribera d'Ebre), al marge dret del riu Ebre, riu amunt de la població.

Té dos reactors de fissió de 1032,5 MW un, i 1027,2 MW l'altre del tipus reactor d'aigua a pressió (PWR). El seu sistema de refrigeració consta de torres naturals i forçades.

El primer reactor va començar a ser operatiu el desembre de 1984 i el segon el març del 1986. Un dels elements més identificatius de la CN d'Ascó és la torre de refrigeració de 160 metres d'altura i 117 m de diàmetre de base.

L'any 2013 la central va iniciar l'emmagatzematge de combustible gastat en un magatzem temporal exterior.

Gestió[]

El reactor I de la central d'Ascó està gestionat al 100% per Endesa, i el II en un 85% per Endesa i un 15% per Iberdrola. La seua llicència d'explotació expira l'any 2023 i 2025 respectivament.

Incident del 2007[]

El dia 5 d'abril de 2008 el Consell de Seguretat Nuclear (CSN) informava d'un incident succeït a la central nuclear d'Ascó. Encara que va ser classificat inicialment com a nivell 1 de l'Escala Internacional d'Accidents Nuclears (INES), el CSN va decidir elevar l'incident a nivell 2 el dia 14 d'abril per "l'inadequat control del material radioactiu i per proporcionar informació incompleta i deficient a l'organisme regulador". A conseqüència del fet es va destituir el director i el cap de protecció radiològica de la central.

El maig del 2009 l'incident de fuga de partícules radioactives del 2007-2008 es va traduir en la imposició d'una sanció global de més 15,3 milions d'euros per part del Ministeri d'Indústria.[1] [2]

Impacte econòmic[]

L'any 2014 fins a 1.094 persones formaven la plantilla de les centrals d'Ascó i de Vandellòs.

Les CCNN d'Ascó aporten el major volum de recursos als pressupostos del municipi. Així per a l'any 2014[3] el 89% dels ingressos municipals provenen de les centrals: 10,5 milions en concepte d'IBI, 1,2 milions d'Euros d'IAE i 700 mil Euros d'ENRESA.

L'Associació Nuclear Ascó-Vandellòs II (ANAV) també concedeix ajuts al Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre.

L'Estat espanyol per la seva banda treu de les nuclears catalanes l'importantíssim "impuesto estatal sobre la producción de combustible nuclear gastado y residuos activos resultantes de la generación de energía nucleoeléctrica" i ho fa amb un escassíssim retorn contribuint al desequilibri territorial i a la falta de relleu econòmic.

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. Article titulat Multa récord de 15,4 millones de euros por la fuga radiactiva de Ascó publicat pel diari El País el 12 de maig del 2009.
  2. Article titulat Sanción récord a Endesa por la fuga en la central de Ascó publicat pel diari espanyol Público el 12 de maig del 2009.
  3. Ingressos 2014: 13.898.521,38 Eur (16.917.304,90 l'any 2013).

Bibliografia disponible:

  • Central Nuclear Ascó. Historia gráfica. Jordi Estrampes Blanch. Edit. Cinctorres Club. ISBN: 84-95967-35-9.

Enllaços externs[]

Advertisement