Ilercavònia
Advertisement
Castell de Sant Jordi d'Alfama
Localització

Castell de Sant Jordi d'Alfama (Terme municipal de l'Ametlla de Mar)
Castell de Sant Jordi d'Alfama
Castell de Sant Jordi d'Alfama

Dades
Torre òptica adjacent al castell
Torre òptica adjacent al castell
Municipi l'Ametlla de Mar
Altitud n/d
Coordenades 40.91135° N, 0.832092° E

El castell de Sant Jordi d'Alfama és un antic castell del municipi de l'Ametlla de Mar, al nord del terme, a la costa, vora la cala de Sant Jordi (oberta al sector nord del golf de Sant Jordi), a l'antic desert d'Alfama o plana de Sant Jordi. També és conegut com les torres de Sant Jordi.

Al seu costat hi ha les restes d'una torre del telègraf òptic.

En aquest indret, a partir del s. XIV s'hi va bastir un castell i un hospital, seu d'un dels priorats de l'orde de Sant Jordi d'Alfama. De fet, però, l'orde anà abandonant el castell (els mateixos priors deixaren de residir-hi) i la defensa fou assumida per la ciutat de Tortosa. El 1575, tanmateix, l'orde recuperà el control del castell, el qual fou bombardejat per galeres castellanes el 1650, durant la Guerra dels Segadors. Va ser refet al segle XVIII, i va servir encara durant la primera guerra carlina.

També el Cos de Carrabiners va fer servir l'indret per a fer les tasques de vigilància que tenia encomanades des del Torrent del Pi fins a l'Almadrava.

El 1976 va ser declarat Monument històric d'interès local[1] i posteriorment s'hi feren tasques de reconstrucció. Recentment ha passat a ser propietat municipal.[2]

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. Orden de 28 de octubre de 1976 por la que se declara monumento histórico-artístico de interés local la torre fortaleza de San Jorge, sita en Ametlla de Mar (BOE, núm. 281, de 23/11/1976).
  2. La Veu de l'Ebre del 24/04/2009 recull en una notícia breu l'acord entre l'Ajuntament i la família Mangrané pel qual la fortalesa i 4 hectàrees passen a ser de titularitat municipal.

Enllaços externs[]

Advertisement