Ilercavònia
Advertisement

El Batalló Comuna de París (en francès Bataillon Commune de Paris) va ser una unitat militar formada l'octubre del 1936 per voluntaris comunistes francesos, belgues i valons principalment, però també alguns anglesos i nord-americans, que va participar en la Guerra Civil Espanyola en suport de la Segona República enquadrada primer en la XI i més tard en la XIV Brigada Internacional. El seu nom volia ser un homenatge al govern revolucionari francès de la Comuna del 1871.

Principals combats[]

Els seus principals combats foren en la defensa de Madrid, Jarama, Guadalajara, La Granja i l'Ebre, on va ser pràcticament aniquilat en la maniobra de distracció del pas de l'Ebre per la zona de Campredó el 25 de juliol del 1938.

Després de la desfeta de Campredó, la XIV Brigada Internacional va estar uns quants dies en la reserva. El batalló, amb els supervivents, els ferits recuperats i 180 nous soldats, fou refet, prenent el comandament el capità Henri Tanguy.[1]

A finals de juliol, la Brigada va tornar a passar el riu, aquesta vegada per la recuperada Móra d'Ebre, unint-se a la XII Brigada Internacional al sector de Camposines. Des d'allà, la 45a Divisió sencera, es dirigí, a través de la serra de Cavalls a situar-se a l'est de Gandesa. El 15 d'agost s'uní a la 35a Divisió per a defensar la serra de Pàndols.

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. Henri Rol-Tanguy (Morlaix, França, 1908 - París, 2002) va ser un obrer metal·lúrgic. El 1937 se'n va a Espanya a lluitar contra els revoltats enfrontats a la Segona República espanyola. Pren part en l'ofensiva de la Batalla de l'Ebre, on la XIV Brigada és gairebé aniquilada. Més tard durant l'ocupació nazi de França, va iniciar la insurrecció a l'àrea de París el 19 d'agost del 1945, adoptant el pseudònim de "Rol", en record del seu company brigadista Théo Rol, mort a la serra de Cavalls. El 25 d'agost del 1944, amb el suport de les tropes del general Leclerc, el coronel Rol té l'honor de rebre l'acte de rendició sense condicions de les forces alemanyes de París del general Von Choltitz.

Enllaços externs[]

Advertisement