Ilercavònia
Advertisement

Artur Tort i Nicolau[1] (Tortosa, 30/04/1878 – Reus, Baix Camp, 16/08/1950)[2] va ser un metge i col·leccionista filatèlic.

Llicenciat en Medicina per la Universitat de Barcelona el 1902, es va especialitzar en ginecologia. El 1906 era nomenat Cap clínic de la Maternitat Inclusa de Madrid.[3]El 1914 se va traslladar a Reus. Vinculat ràpidament amb l'estament mèdic reusenc, publicava al Boletín de la Asociación de Médicos de Reus articles sobre problemes al postpart i sobre complicacions ginecològiques.

A banda de la medicina, va ser una gran personalitat en el camp de la filatèlia. Tenia una de les millors col·leccions de segells antics d'Espanya, que li va permetre publicar en tres volums una Guía del coleccionista de sellos de correos de España, iniciant el primer volum el 1935, el segon volum va sortir el 1945 i el tercer el 1950. Emissió a emissió, l'obra ressegueix la filatèlia espanyola recollint reproduccions dels segells, colors, planxes, proves, retocs, mata-segells i marques, legislació i criteris per a la identificació de falsos postals. Esta obra va tenir un important ressò en els cercles filatèlics mundials i el 1948 li va ser concedida la prestigiosa Crawford Medal, guardó bianual de la Royal Philatelic Society de Londres, per al període 1947-1948. L'any 1934 havia fundat el Grup Filatèlic de Reus, entitat de la que n'era President d'Honor. També presidí la Societat de Caçadors de Reus.[4]

Durant la Guerra Civil Espanyola degut a la seua ideologia catòlica conservadora va marxar del Baix Camp i se va instal·lar a Cadaqués primer i a França després on va sobreviure durant dos anys amb la venda de només dos dels tres segells que s'havia emportat de la seva col·lecció. El 1940 tornava a ser a Reus.[5]

Va contraure matrimoni amb Mariana Riera Monté.

Notes i referències[]

  1. La seua mare Cinta Nicolau, germana de Josep Nicolau i Sabater, va morir a Girona el 1935 (Correo de Tortosa de 23/09/1935).
  2. Diario Español de 17/08/1950 (pàgina 4).
  3. Diario de Tortosa, núm. 7.478, de 08/10/1906.
  4. Correo de Tortosa de 30/06/1925.
  5. Diario Español de 09/04/1940.

Enllaços externs[]

Advertisement