Ilercavònia
Advertisement

L'arròs és una planta herbàcia i semiaquàtica del gènere Oryza, de la família de les poàcies. El seu gra és un dels principals aliments de l'humanitat, inclós a la dieta del 70% de la població mundial. És un ingredient fonamental de la cuina mediterrània i de moltes altres cuines de les regions tropicals i subtropicals de la terra.

Tot i que normalment considerem que l'arròs és una única planta, en realitat són dues espècies, la varietat asiàtica (Oryza sativa) i l'africana (Oryza glaberrima). L'arròs és una gramínia semiaquàtica de creixement anual. La seva mida varia de 0.4m fins a 1m d'alçada. Durant el seu desenvolupament la planta d'arròs té dues classes de rels les seminals o temporals i les secundàries o adventícies. Les tiges són cilíndriques i fistuloses amb nusos i entrenusos. Les fulles són sèssils, lleugerament aspres al tacte, tenen la làmina plana i estan unides a la tija per la beina. Es troben distribuïdes en forma alterna al llarg de la tija, són lanceolades, acabades en punta i amb nervació paral·lela i fan de 5-10 mm d'amplada.

Valor nutritiu[]

L'arròs és un dels aliments que conté més proporció de midó, que nutritivament funciona com a reserva energètica i aporta sensació de sacietat. És ric en hidrats de carboni complexes. Proporciona tots els aminoàcids essencials. És ric en vitamines del complex B. És baix en sodi i conté potassi. No té colesterol i si se menja integral (és a dir en pefolla), pot ajudar a reduir-lo de la sang gràcies als fitosterols presents a la pellofa.

És l'únic cereal que no conté gluten, per la qual cosa és apte per a celíacs.

Conreu i producció[]

L'arròs necessita per a ser conreat unes condicions especials que no suporten altres plantes i ha d'ésser inundat temporalment. Aguanta fins un 1% de salinitat en l'aigua. Se cultiva a les zones dels tròpics i també a llocs temperats.

A Catalunya l'arròs es conrea a l' Empordà i al Delta de l'Ebre, on es conreen diverses varietats de perfil llarg o índica o de perfil rodó o japònica. Al País Valencià a les rodalies de l'Albufera de València i a la Marjal de Pego-Oliva també hi ha conreus extensius.

La producció mundial anual d'arròs supera els 500 milions de tones, de les quals el 90% es fa a Àsia. A Espanya la producció és de prop de 0'5 milions de tones anuals, de les quals la meitat es produeixen als conreus d'arròs de les vores del riu Guadalquivir, una quarta part al Delta de l'Ebre, una cinquena part a l'Albufera de València i el 5% restant a d'altres llocs, que inclouen Múrcia, Aragó, Extremadura i Navarra.

Varietats i espècies[]

Existeixen dues espècies cultivades, la varietat asiàtica, que es cultiva en major grau i de la qual hi ha més diversitat, i la varietat africana. Ambdues han seguit un procés de domesticació per part de l'home al llarg dels anys. De la varietat asiàtica s'han buscat i seleccionat els grans més grans fins a obtenir l'espècie Oryza sativa, que per la seva banda ha donat lloc encara a tres varietats diferents: Índica, Japònica i Javànica, que actualment es creuen entre elles per a obtenir els actuals cultius de Oryza sativa per tot el món. La varietat africana, Oryza glaberrima, es va obtenir a partir de dues espècies silvestres.

Hi ha diverses varietats i tipus d'arròs conegudes amb els noms de rodó, bahia (arrodonit, més blanc i un cop cuit una mica més pegat que el rodó), bomba (arrodonit, s'infla molt més i absorbeix més els sabors que el rodó), llarg (Oryza longistaminata), thai bonnet (llarg i prim), tainato (llarg, però una mica menys que el llarg estàndard), balilla, bell-lloc, bombita, bombó, francès, sénia o sollana, entre molts d'altres.

A Catalunya, la zona amb més tradició de cultiu d'arròs és el Delta de l'Ebre, que té la Denominació d'Origen Protegida (DOP) arròs del Delta de l'Ebre, des de 1989, amb sis varietats autoritzades: bahia, tebre, fonsa, bomba, montsianell i gleva. S'hi produeix també arròs ecològic en explotacions com Riet Vell (un projecte de SEO/BirdLife creat l'any 2001) que comercialitza arròs blanc ecològic i arròs integral ecològic. A la Cava (Deltebre) encara existeix un molí de fusta artesanal on se produeix arròs de manera artesana, el molí de Rafelet, fundat per Rafel Margalef Bertomeu.

Els cultius d'arròs més enllà del delta arriben, pel marge esquerre, als voltants de Campredó (Tortosa) i, pel marge dret, a les proximitats de la Raval de Cristo (Roquetes).

Vegeu també[]

Enllaços externs[]

Advertisement