Ilercavònia
Advertisement

L'Àngel Custodi[1] és patró de Tortosa.

El seu culte està documentat ja d'antic l'any 1356.

Un carrer i una plaça de Tortosa porten el nom "de l'Àngel" doncs hi existia una capella[2] –vora la qual va nàixer Mossèn Sol– que va ser enderrocada l'abril de 1936[3] però de la que se'n conserven fotografies. A la plaça des del 24 de desembre de 2014 hi torna a haver-hi una imatge en suport ceràmic.[4]

L'Àngel custodi està representat al cap damunt de la portalada del Col·legi de Sant Jaume i de Sant Maties (Reials Col·legis), a les armes dels Miravall (s. XVII) a la plaça Sant Felip Neri,[5] sobre una portalada de l'antiga casa consistorial de Tortosa, conservada a l'església de Sant Domènec, a l'armari-arxiu de la ciutat (s. XVI), a la façana de l'antic Hospital de la Santa Creu (avui jutjats) o al pedestal del monument a Manuel Domingo i Sol dissenyat per Agustí Querol. També havia coronat majestuosament la gran Font gòtica de Tortosa que va ser enretirada l'any 1879.

A la Catedral de Tortosa hi ha una capella[6] i se conserva una imatge de plata del segle XV.

La zona de la plaça de l'Àngel[]

La plaça de l'Àngel és el centre de l'eix comercial urbà tortosí dels carrers de l'Àngel i el carrer de Sant Blai peatonalitzat l'any 2002. Entorn seu s'hi han localitzat o s'hi localitzen establiments emblemàtics.[7]

« Per Sant Blai amunt i avall. »

E.C., 17 d'abril de 2019.

El carrer va guanyar protagonisme a la ciutat amb l'obertura del Mercat Municipal l'any 1887. Li són pròxims la plaça Agustí Querol, el carrer Montcada (amb un aparcament soterrani públic), el carrer Mercaders o el carrer d'en Carbó.

Entorn a aquest espai es pot trobar un conjunt patrimonial de cert interès:

  • La casa Franquet (1869), amb façana també al carrer Montcada.
  • Placa obrada per l'escultor Josep Rebarter Gasulla a l'edifici de l'antiga Llibreria Voltes.
  • Porxades del carrer de l'Àngel. Encara avui pendents de revaloritzar.
  • Casa Lamotte. Més coneguda com el Siboni en destaca la seua imponent façana. Va ser inaugurada l'estiu del 1912 (vegeu l'article Josep Maria Vaquer i Urquizú).
  • Església de Sant Blai (s. XVIII).[8]

i ben a prop els antics Magatzems J. Benet Piñana (Stradivarius)

Vegeu també[]

Notes i referències[]

  1. La festivitat dels àngels custodis és el 2 d'octubre.
  2. Vegeu una fotografia del 1914 feta per Josep Salvany i Blanch i una altra de Marcel·lí Gausachs i Gausachs (1891-1931).
  3. Heraldo de Tortosa de 17/04/1936 (desmuntatge); Correo de Tortosa i Heraldo de Tortosa de 27/04/1936 (enderroc).
  4. Obra de Cinta Sabaté Querol.
  5. SUB VMBRA ALARVM TVARM / PROTEGE FAMILIA ISTA, és a dir, sota l'ombra de les teues ales protegeix aquesta família.
  6. Anteriorment va ser la capella de Sant Joan.
  7. Entre els establiments que ja no hi són: la botiga de Joan Canivell Curto (fundada el 1880), la pastisseria La Inglesa (des de 2013 i fins octubre de 2016 The Chic Chief) i la pastisseria Pallarès (1956-10/I/2016), l'antiga gelateria Papaseit, la llibreria Voltes o la camiseria Vallespí; i entre els que hi són: botigues Mora, la Botiga del Cafè i germans Barberà, perfumeria Júlia, Svelta (llenceria), sabateria Vives, l'estanc Ortega, Kiddy's Class, joieria Ramoncita i Casa Matamoros (antigament botiga Arturo Mestre), perfumeria Prieto, la petita administració de loteria número 1 Mur, Milar electrodomèstics, Segura advocats, la farmàcia C. Querol (abans d'Agustí Ruiz Franquet), General Optica o el centre auditiu Aural (2020), F. Colomé (mobiliari oficina), la joieria Ferré (1945), casa Leonila (carnisseria/xarcuteria amb establiment també al poble de Jesús; 1954), perruqueries, agències de viatges, una botiga de llaminadures (Caroline), Baratijas El Puente (1954), Canada House (2022), etc.
  8. L'església actual va inaugurar-se el febrer de 1968. El temple havia sigut destruït pel foc el juliol de 1936.

Enllaços externs[]

  • Angel pel grup coral anglès Libera (vídeo; Universal Studios Japan-2015; solo: Isaac London); Libera Official, 2017
Advertisement